I am

We are what we make out of ourself. Our mind, our actions creates the life that's ment for us. Choose your path wisely. Money isn't necessarily the key to happiness, but the state of a mind can be.

The heat

Kategori: The five month trip

The heat

Var ett tag sen jag bloggade, jag vet, jag har varit alldeles för lat helt enkelt!

Nästa stopp efter Togean Islands var i alla fall Filippinerna. Det var krångligt att ta sig dit, minst sagt! Vår planerade rutt till Borneo blev aldrig av och därför så bokade vi om den biljetten och bestämde oss för att ta oss till Filippinerna på annat vis. Vi var en dag försent ute tyvärr. Efter att ta tagit färjan till Ampana, 12 timmars bilresa till Palu, flyg till Makassar, flyg till Jakarta, flyg till KL och tillslut flyg till Filippinerna så var vi framme. Fick dock betala en dagsböter på ca 20$ för att vi överskred tiden vi hade lov att vara i Indonesien.

Cebu var det ja. Eftersom vi endast hade tre veckor i Filippinerna och de är väldigt stort, så bestämde vi oss för att hänga runt cebu-området. Dvs ön Bohol, Dumaguete, Siqiour, Apo Island, Malapascua, Camotes och huvudön Cebu.

Terese lämnade mig och Lenny den 16e april för att åka till Boracay där hon skulle möta upp sin kjareste så vi två fick klara oss på egen hand. Med oss i släp hade vi en svensk kille och två killar från Kanada, mycket trevligt sällskap och det blev mycket skratt och dyk tillsammans med dessa män.

Ja, dykning var det enda jag höll på med i Filippinerna ungefär. Dök och dök och dök, och dök lite till. Kommer aldrig att tröttna på den upplevelsen.

Dock måste jag säga att jag inte var superimponerad av Filippinerna. Jag tror att jag hade uppskattat landet mycket mer ifall jag hade börjat min resa där. Visst, lokalbefolkningen var super trevlig, de pratade bra engelska och stränderna var vita. Men det var väldigt dyrt i jämförelse med de andra länderna vi varit i hittills (inte Singapore då) folket var lite mer giriga än vanligt, det var svårt att transportera sig mellan ställena. Många småfaktorer som spelade in men inget att höra åt det. Jag njöt under tiden jag var där!

Sista kvällen i Filippinerna spenderade jag och Lenny i Manila eftersom vi skulle flyga nästa morgon. Av alla människor i hela världen så träffar jag då på Kyle och Michelle, ett par som jag lärde känna på Togean.

Världen är uppenbarligen fortfarande alldeles för liten!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: