I am

We are what we make out of ourself. Our mind, our actions creates the life that's ment for us. Choose your path wisely. Money isn't necessarily the key to happiness, but the state of a mind can be.

Man känner sig så elak!

Kategori: Philosophical

åh, jag blir så förbannad på mig själv.
jag har ridit sen jag var sex år och haft en egen häst de senaste sex åren. vi köpte Hades, som han heter, när han var 2 år så jag har ridit in honom och skolat honom alldeles själv.
redan från början, när vi skulle vänja honom vid allting så var han absolut livrädd för sadeln, och allting som lades över hans rygg. småbarnsfasoner skyllde jag och tränare på och vi fortsatte tills han gav sig. sen gjorde han såklart bakåtsteg som man alltid gör. sadeln blev läskig igen. det blev läskigt när folk skulle hoppa upp på honom osv. sen gick de över och han blev hur snäll som helst. en annan sak som han alltid gjort och fortfarande gör är att han lägger tungan över bettet när den egentligen ska ligga under. och vi har försökt med alla möjliga medel, olika bett-typer, olika nosgrimmor etc. men hur vi än gör så lägger han tungan över bettet och är "nöjd" så. inget mer om det liksom.

senaste tiden har Hades blivit jätte öm i ryggen och kryper liksom ihop när man tryckte honom över svanken ungefär. vi gissade på sadeln tryckte för hårt (vi har bomlös sadel förresten, våra hästar är två ryggkotor kortare än andra hästar) så vi köpte inlägg, eller vad man ska kalla det, till sadeln som las emellan hästen och sadeln. under en kortare tid red vi även barbacka på honom. så sen blev han bra.

idag var mamma och syrran iväg till en naprapat med honom eftersom nu har han jätte ont. naprapaten konstaterade att det är garanterat sadelns fel.
och hur elak känner man sig inte då? han har visat i hela sin uppväxt att han har hatat och fått ont av den sadeln men vi trodde det var "småbarnsfasoner" eftersom han alltid varit rädd för den så vi har inte brytt oss. så nu är hans svank inflamerad som sjutton och han har helt felbyggda muskler pga han behövt kompensera det onda. det innebär svagare rygg muskler, bukmuskler etc.
hade vi bara lyssnat på honom från början så hade han inte behövt stå ut med det här.
jag känner mig fruktansvärd.

men nu ska han få stå och vila, även bli avmaskad för han har blivit så smal på sistonde. sen så ska vi leta rätt på en ny sadel. en stor ponnysadel får de bli, så den passar.

förlåt bebis, vi gjorde det inte med flit.
jag älskar dig <3

Kommentarer

  • Carolina säger:

    Det är sånt som händer.

    tur att ni upptäckt felet nu iaf, det är antagligen därför han lagt tungan över bettet också.

    Jag har masssor med knep på att se att sadeln ligger bra, men det bästa är att ta hem maaassor med sadlar och de hur han reagerar på alla, vi gjorde det med Ylanna och när hon fick på den sadeln hon har nu blev hon en helt annan häst:)

    Dessutom har jag en sadel till salu ;) fast det är väldigt smal bomvidd på den så han kan nog inte ha den >.<

    Lycka till med allt, jag saknar dig tjejen !

    /Carro

    2010-08-26 | 13:30:17

Kommentera inlägget här: