I am

We are what we make out of ourself. Our mind, our actions creates the life that's ment for us. Choose your path wisely. Money isn't necessarily the key to happiness, but the state of a mind can be.

Narkolepsi. Är du drabbad?

Kategori:

Narkolepsi.
Det brukar jag driva med min mamma att jag har (eller hon driver med mig) eftersom att jag älskar att sova bort hela dagarna när jag väl kan. Men hallå, vem gillar inte det egentligen? ;)

Hur som helst så har det pratas mycket om just narkolepsi just nu den senaste tiden eftersom det kommit fram att det är ett x antal människor som drabbats av det pga svininfluensa vaccinet.

Wikipedia säger:
Narkolepsi, av grekiskans lepsis, gripande, anfall. Det är ett neurologiskt tillstånd med obetvinglig sömn som uppträder i korta anfall. Anfallen kan ibland uppträda i samband med att den drabbade kommer i naturlig affekt, till exempel skrattar, men i princip kan en narkoleptiker falla i sömn i vilken situation som helst. Vanligen - men inte alltid - är narkolepsi förenat med kataplexi, det vill säga att musklerna ofrivilligt ger vika, varvid den drabbade helt plötsligt kan ramla ihop. Med anledning av detta får narkoleptiker, precis som epileptiker, i vissa svårare fall inte inneha körkort eller arbeta med tunga maskiner. Om medicinering är tillräcklig för att motverka sjukdomens negativa effekt på körning får körkort fortfarande innehas.
Något botemedel mot narkolepsi finns inte.

Jag har nyligen fått reda på att mina gamla barnflickas, eller "storasyster" som vi säger, hennes extra barn Arvid har blivit drabbad av det här, i endast 9 års ålder.
Läs om det själv på Expressen eller se imorgon på Nyhetsmorgon kl. 07.15.

bild tagen av expressen



Kommentarer

  • ♥Frida♥ säger:

    Jag är 11 år och har narkolepsi , jag har haft de i ett år nu utan mediciner.Jag kan inte vara med mina kompisar längre eftersom att jag ramlar ihop så fort jag skrattar.Jag somnar på "ALLA" lektioner men ändå går de jätte bra för mig i skolan♥Det är skit jobbigt för jag har ingen att snacka med som vet hur de är... va glad att du inte har narkolepsi..

    2010-11-13 | 16:12:40
    Bloggadress: http://eych.blogg.se/

Kommentera inlägget här: