I am

We are what we make out of ourself. Our mind, our actions creates the life that's ment for us. Choose your path wisely. Money isn't necessarily the key to happiness, but the state of a mind can be.

Att köra bil i Indien

Kategori: The five month trip

Nu ska ni få en liten lektion i hur man kör bil här i Indien. Nog för att jag redan nämnt att trafiken är kaotisk men jag tror inte riktigt ni förstår så därför ska jag nu försöka förklara. 
 
Först och främst så måste du vara rejält kaxig och framåt. Inget smygandes eller snällt körande utan rätt fram bara. Eftersom att du här köper sitt körkort vart tredje år för ca 3000 svenska kronor då gäller du har erfarenhet sen tidigare, så helst ska du vara ute på vägen så fort du når ner till pedalerna.
 
Det finns två regler i trafiken här;
1 - kör inte på människor, djur eller bilar
2 - KÖR ABSOLUT INTE PÅ KORNA!! 
 
Utöver det så behöver du inte tänka på vilken fil som är långsam/omkörningsfil, ta den filen som känns bäst och finns det ingen fil, inga problem, ner i diket bara eller fel sida av vägen, fungerar exakt lika bra. Glöm inte att tuta minimum tre gången, långa tut, helst med en hemmagjord tuta som har nån klatschig melodi. Detta ska ske innan omkörning, helst tre stycken under tiden du kör om också, och varför inte tre till efteråt? 
 
Ecodriving? Det skippar vi tror jag. 
Bara en vanlig bil med fem säten? Inga problem, sitter ni i knät på varandra så får ni plats minst 10 personer. Har du en jeep är det ännu bättre, helst utan dörrar, för då får ni lätt plats uppemot 16 personer då hälften sitter på taket eller står på kofångaren och håller i sig. 
 
Känn inget tvång av bilbälte, bildörr, sidospeglar, backspeglar, blinkers, lyktor eller sånt onödvändigt. Så länge du har en tuta så klarar du dig. 
 
Rondeller kan vara rätt kluriga för här är det mycket som sker med det enda du ska tänka på är att tuta mycket, helst ligga och trycka mot närmsta cykel eller moppe men annars bas plöja igenom alla. Se upp för kon bara. Tuta lite mer för säkerhetsskull. 
 
När ska man tuta? Rättare sagt, när ska man inte tuta? Enda gången du inte behöver det är om du är helt ensam på vägen (väldigt sällsynt) men då kan man alltid tuta på fåglarna. Annars så ska du tuta när du ska köra om, vill att någon/något ska flytta sig, nån ska köra snabbare, någon ska köra långsammare, när du vill någon ska köra om dig, vill uppmärksamma att du finns och ja, egentligen alla tillfällen du kan komma på. Som tidigare nämnt, långa tut helst. Går lika bra att gå berserk på tutan och hetsa i 30 sekunder. 
 
Vad mer? Gående behöver du inte bry dig om, de kommer över vägen så småningom om när det råkar vara en lucka. Övergångsställen är bara som prydnad. Även rödljus om det skulle råka vara något sånt, ignorera det bara.  
 
Sen har vi parkeringen med. Enkelt. Där du känner att det finns plats varesig det är i diket, vid sidan av vägen, framför en grind eller affär eller mitt på vägen om du så känner för det. 
 
Mer än det har jag väl bara att säga att det är vänstertrafik, men det är inte så noga det heller. 
 
Välkommen till Indien! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: