I am

We are what we make out of ourself. Our mind, our actions creates the life that's ment for us. Choose your path wisely. Money isn't necessarily the key to happiness, but the state of a mind can be.

Frågor och Svar

Kategori: The Au-pair part of my life

Såå... Nu ska jag ta tag i lite frågor och svar om au-pair livet.
Det är rätt många som frågat mig om vise verse men först och främst måste jag säga:

Det jag svarar på är hur JAG har det hos familjen JAG bor hos. Kan inte svara för hur de kommer bli, se ut eller hur mycket du kommer få betalat i den familjen DU hamnar hos om du nu funderar på eller har planerat att bli au-pair. Det varierar jätte mycket från familj till familj. Men det är en grej som alla borde prova på för man får så mycket erfarenheter och nya kontakter. Absolut någonting jag kan rekomendera!

Fråga: Var är en au-pair?
Svar: En au-pair (även kallad mother's helper) är en person som hjälper till i hemmet med hushållsysslor, passa barn osv.

Fråga: Hur blev du au-pair?
Svar: Jag hittade en sida på internet som heter aupair-world, där finns de familjer över hela världen som letar efter en au-pair/barnflicka. Det finns även andra mer organiserade sidor, man kan hitta annonser i tidningar och andra websiter som är riktade till au-pairer. Det är bara att googla lite på det! :)


Fråga: Har du varit au-pair innan?
Svar: Nej, det var en grej som jag alltid velat göra och i höstas när jag bestämde mig för att hoppa av skolan så tog jag chansen att göra något annat så det blev au-pair.

Fråga: Har du varit i England innan?
Svar: Nix, inte det heller. Även första gången där!

Fråga: Hur länge har du varit där och när kommer du åka hem?
Svar: Jag kom hit den 5 januari och kommer stanna till början/mitten av juli beroende på när den nya au-pairen kommer hit.

Fråga: Vad ska du göra när du är hemma igen?
Svar: Då ska jag tillbaka till skolan igen, är nog rätt bra att gå ut gymnasiet! ;)

Fråga: Var i England bor du?
Svar:
Jag bor i en stad som heter Bracknell, ligger ca 1 och halv timma sydväst om London.

Fråga: Vilka dagar jobbar du?
Svar: Jag jobbar måndag till fredag. Även måndagkvällar och endel fredagkvällar sen e jag ledig över helgen och tis-, ons- och torsdagkvällar. Men eftersom att Wendy (mamman i familjen) ska byta jobb så kommer det att bli ändringar men just nu ser de ut så här för mig.

Fråga: Hur många barn tar du hand om?
Svar: Två stycken, Shannon på 7 år och Aidan på 4 år. Nathan bor även här men han e lika gammal som mig så han klarar sig så bra själv. :)

Fråga: Hur mycket får du betalt?
Svar:
Just nu får jag mellan £60 - £80 i veckan vilket är runt 800kr - 1000kr. Minumun lönen per vecka är £50 för au-pairer så om du kommer nånstans där de betalar mindre än de kan du kräva mera.

Fråga: Finns det många au-pairer i ditt område?
Svar: Jag känner till ett par stycken runt om här och även några i London som också jobbar som au-pair. Fick kontakt med dom genom londonsvenskar och resdagboken.

Fråga: Har du mycket hemlängtan?
Svar: Nej jag har faktiskt inte längtat hem alls om jag tänker efter. Jag trivs så pass bra här och har kontakt me min familj genom internet hela tiden. Sen kommer även de hit i slutet av april så det ska bli jätte kul! Det jag saknar mest är nog mina vänner eller att bara kunna ringa upp någon och prata. Men ska snart hem så då blir de back to normal again! :)

Fråga: Är det inte svårt att prata engelska hela tiden?
Svar:
Jag har alltid fått höra att jag varit bra på engelska så jag trodde det skulle gå som en dans på rosor men när jag väl kom hit var det miljoner av ord och slangord jag aldrig i hela mitt liv hört. Men man kommer väldigt lätt in i det dessutom så läser jag böcker på engelska just nu för att utöka orfdörådet ännu mer.

Fråga: Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Svar: Ungefär så här..
7.00 - vakna, väcka barnen, ge dom deras thé
7.30 - klä på barnen, tvätta ansikte och borsta tänder
8.00 - frukost
8.30 - ta barnen till skolan
9.00 - 11.20 - diverse hushållsarbete, ta ut hundarna på promenad
11.20 - hämta Aidan från Nersery
12.00 - Lunch
12.30 - 15.15 - Leka med Aidan, göra de sysslor jag inte hann med innan
15.15 - hämta Shannon från Pre-school
15.30 - 17.00 - vara med barnen, hjälpa Shannon me sin läxa, sen tar Wendy över från kl. 17.00 ungefär
Om Wendy jobbar natt så får jag även göra middag runt 18 - tiden, sen läsa barnens böcker och stoppa de i säng med deras thé runt halv 8.

Så, det var nog allt jag kunde komma på. Om det är något annat ni undrar så är det bara att skriva!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: